Att utveckla en verksamhet till att generera bättre resultat, nöjdare kunder och engagerade medarbetare är en utmaning. Ständiga förändringar i omvärlden, på marknaden och i organisationen gör det inte lättare att nå uppsatta mål. Den tidsanda vi lever i med en press att skapa snabba resultat gör det svårt för oss att lyckas. Det saknas många gånger tålamod att vänta på önskade resultat. Det saknas ibland förståelse för att långsiktiga och hållbara förändringar tar tid att genomföra. En drömsituation för en ledning hade förmodligen varit att kunna programmera om organisationen och dess medarbetare som om det vore en dator.
Väljer vi att se organisationen som ett mekaniskt system så lever vi i tron att vi kan göra detta. Vi skruvar lite här och ändrar lite där så kommer vi att nå önskade resultat. Men allt som oftast uteblir dessa. I en undersökning gjord av DDI (Development Dimensions International) som vi kunde läsa om i SvD i februari 2012 visades att ”driving change” är den viktigaste framtida ledarkompetensen. Studien är baserad på data från 1 897 HR-medarbetare och 12 423 ledare i 74 länder. Andra studier visar att flertalet förändringsarbeten misslyckas. Vi kan alltså konstatera att det finns stora möjligheter att förbättra oss inom detta område. Vad är då nyckeln till att lyckas med att ”driving change”, eller fritt översatt till svenska, att leda förändring?
Vår grundsyn är att organisationer är levande system, det vill säga, inte mekaniska system likt en datamaskin. Det får till följd att det är människan i organisationen som blir den centrala faktorn för att lyckas med att genomföra en förändring och nå önskade resultat. Det är det mänskliga processandet som är förändringens innersta kärna.
Hur kan då förutsättningar skapas för mänskligt processande? Ett sätt är att skapa möten mellan människor. Då skapar vi möjlighet till utveckling och förändring. Det kan först ske när människor får samlas för att prata om nuläge, målbilder och möjliga vägar framåt. Vi skapar forum där medarbetarna får uttrycka sina och höra andras tankar, erfarenheter och känslor. Det är då människan öppnar upp för möjligheten att se nya perspektiv och andra alternativ. På så vis skapas nya tankemönster och det i sin tur leder till nytt agerande i riktning mot uppsatta mål.
FÖR DIG SOM VILL LÄSA DENNA ARTIKEL I SIN HELHET
Mänskliga möten PDF