Utvecklande samtal – chefens viktigaste samtal!

För några generationer sedan var uppfattningen att personlig mognad var att ha utvecklat sin förmåga att samtala. Efter 150 år i ett industrisamhälle har vi ersatt samtalet med skrivna regler och riktlinjer. Men i dagens tjänste- och kunskapssamhälle skapas värden i stunden i mötet mellan medarbetare och kund.

Som köpare eller beställare är vi idag mer medvetna och ställer högre krav än tidigare. Det är också lättare för oss att jämföra de varor eller tjänster som erbjuds.

Chefer och företagsledningar är idag mer beroende av varje medarbetares prestation än de var för ett antal decennier sedan. De problem vi möter idag är så komplexa att en person inte kan hantera och lösa dem själv. Chefen behöver möta sina medarbetare genom samtal. Lyckas vi inte med att samtala, tänka tillsammans och utvecklas klarar vi vare sig att hantera de utmaningar vi ställs inför eller att tillvarata de möjligheter vi möter.

En framgångsfaktor är då att etablera ett samtalsklimat i organisationen: Utvecklande samtal. Med det menas samtal som leder vidare till en utveckling, en rörelse mot önskade resultat. Det kan i praktiken handla om effektivare arbetsprocess eller bättre kundmöten – det som är viktigt är att vi fokuserar på det som är påverkbart och genomförbart, det som kan gå från sagt till gjort. Förändring på riktigt! De tankemönster och handlingar som konkret leder till exempelvis nödvändiga besparingar eller utökad kundkrets, men även ger värdefulla förutsättningar, som meningsfulla möten och samarbete mot gemensamma mål.

Hur skapar vi då ett utvecklande samtal? Till att börja med krävs vissa förutsättningar, som lyhörd samtalsledare, tydlig agenda, tryggt samtalsklimat och tid för alla att tala, lyssna och reflektera. Vi behöver också vara medvetna om “de tre språken”.

Ett exempel jag brukar ge är hur olika vi reagerade vid mordet på Palme. En del av oss uttryckte genast den sorg det måste innebära för hans fru och hans barn. Andra kom med förslag om att Sveriges statsminister måste ha högre säkerhetsskydd, och att vi behöver göra något åt alla illegala vapen som finns. Och en tredje grupp ställde frågor om vad det kommer att innebär för Sverige som demokrati och statsministerns möjligheter att vara närvarande i samhället bland oss andra. Detta är exempel på de tre språk vi har att tillgå: Känslans språk, Handlingens språk och Innebördens språk.

Vi behöver lära oss att använda alla dessa språk för att undvika missförstånd och nå fram. Genom att använda mer än ett språk när vi kommunicerar kan vi nå fram till fler och när vi har fastnat i ett samtal kan vi lyssna efter motpartens ”språk” och använda oss av det.

Genom att skapa utvecklande samtal ökar sannolikheten att “vi får veta allt som vi vet och då har vi inga problem” (fritt efter f. d. koncernchef på Siemens).

FÖR DIG SOM VILL LÄSA DENNA ARTIKEL I SIN HELHET

Utvecklande_samtal pdf