HR-avdelningen har en viktig del i arbetet med att se till att organisationen har medarbetare som levererar resultat som i sin tur leder organisationen mot uppsatta mål. Men vad är skillnaden mellan att ge service och att skapa utveckling som HR? Vilken har varit HR-avdelningens roll genom tiderna, var står den idag och vart är den på väg?
Jag kan tänka mig att föregångare till personalavdelningarna var de som skötte om utbetalning av löner. En funktion som sedan utvecklats och omfattat allt mer, såsom arbetsrätt, arbetsmiljö, personalpolicyer, utbildning, rekrytering, rehabilitering med mera, det vill säga det som vi idag ser som traditionella uppgifter som hör till en personalfunktion. Jag och många med mig ser dessa uppgifter som av administrativ karaktär. Därefter har vi sett en utveckling där strategiska uppgifter tillkommit och tillkommer, såsom employer branding, kompetensförsörjning, outplacement, chefsförsörjning, medarbetarskap, kultur-/värderingsarbete med mera.
Att personalavdelningar byter namn till human resources eller HR-avdelning är en förändring som pågått och pågår. Men vad har egentligen hänt de senaste 20 åren? Vad är det vi vill ska förändras? Hur långt har vi kommit?
I en paneldebatt på mässan Personal & Chef i förra veckan diskuterades att HR-chefernas roll och bidrag är otydliga. Ska vi inte börja med att utveckla och tydliggöra innehållet i rollen snarare än att byta namn? Jag är övertygad om att HR:s utmaning ligger i att ändra sin leverans, och med det menar jag vad omgivningen uppfattar som de resultat som HR skapar.
FÖR DIG SOM VILL LÄSA DENNA ARTIKEL I SIN HELHET
HR s roll pdf